Kryzys paliwowy

Nasza ekonomia niestety oparta jest na wykorzystaniu energii, jaką mamy głównie z surowców jakie zlokalizowane są bardzo głęboko pod powierzchnią ziemi. Można powiedzieć, że transport na naszym globie uzależniony jest w poważnej skali od aut, które zasila się paliwami uzyskiwanymi z ropy naftowej, jaką można znaleźć raptem tylko w paru lokalizacjach na świecie, zaś do jej wyciśnięcia spod powierzchni tworzy się monumentalne instalacje, albowiem znajduje się częstokroć wiele kilometrów pod powierzchnią skorupy ziemskiej.

Wszelako od jakiegoś już okresu czasu wdrażane są próby uniezależnienia się od stosowania paliw opartych na ropie naftowej, natomiast z argumentów technicznych oraz niezwykle wielkich cen przejdzie jeszcze bardzo dużo czasu aż będziemy umieli zaprzestać z ropy. Próby te zostały jednak przedsięwzięte właśnie z tego bodźca iż całe planetarne zapasy owego surowca znajdują się zaledwie w ręku paru państw, które czerpią z tego tytułu przeogromne profity.

Przeważającą część krajów które parają się wydobyciem ropy naftowej zrzeszone są w strukturze o nazwie OPEC. Przede wszystkim są to kraje arabskie. Pod koniec lat siedemdziesiątych XX wieku ustaliły one jednakże porozumieć się aby podwyższyć cenę ropy naftowej. Rozpętało to niesamowity kryzys, z jakiego świat podnosił się latami.

Do tamtej chwili nikt specjalnie nie martwił się ceną benzyny, bowiem jej litr kosztował niewiele więcej aniżeli butelka wytwornej wody mineralnej. Auta były wielkie, masywne i zawierały napędy o poważnej objętości, z tego względu spalały imponujące ilości paliwa. Po kryzysie paliwowym z lat siedemdziesiątych XX wieku zapadł gwałtowny skręt w kierunku budowy pojazdów małolitrażowych, z którego szczęśliwie wyszła Japonia, jaka budowała takie samochody od dekad, oraz państwa europejskie.

Zobacz: części do Iveco Daily


Author: Piotr

Mam na imię Piotr, jestem entuzjastą techniki motoryzacyjnej. Jestem ze Świebodzina.